Falu spårväg


Kvällen 24/3 2014 träffades ett dussintal falugrubblare hemma hos Dan Hellberg. Vi pratade under Örjan Hamrins ledning om hur Falun blev en sådan stad som den är. Kvällen avslutades på Peter Fritzells förslag om vad som kan locka en ung människa att flytta till Falun. Lars Broman tog då upp tanken om att göra om grycksbobanan till en spårväg för batteridrivna spårvagnar; idén hämtad från en motion till kommunfullmäktige 21/11 2013.

Flera grubblare tyckte om idén med ett (privat) initiativ till att få till stånd en spårvagnslinje mellan Falun och Grycksbo. Peter Carlsson som har många följare på Facebook menade att vi borde utnyttja den kanalen för att skapa ett brett intresse. Eftersom jag har en egen hemsida så har jag nu som ett första steg gjort en hemsida till projektet Falu spårväg. Här kan till en början personer och föreningar uttrycka sitt intresse för projektet, skriva egna tankar och publicera relevant material. Skicka din intresseanmälan, dina tankar och länkar till LBR@teknoland.se, så lägger jag in dem.

25/3-14, mvh/Lasse.

Intresserade:
Lars Broman 25/3-14
Stig Andersson 25/3-14
Peter Fritzell 25/3-14
Bernt Lindberg 26/3-14


Tankar om projekt Falu spårväg:
Peter Fritzell 25/3-14:

Kul idé Lars. Jag tog ju som du skrev upp frågan om Falun och Framtiden (FoF eller F2) så jag vill passa på att ge några funderingar kring hur man skall kunna locka människor till Falun/få människor att stanna 

      Jag förstår ju att såna här frågor har diskuterats i åratals åratal i olika församlingar/sammanslutningar - politiska likaväl som i intresseorganisationer och industri/företagarföreningar. 

 

Det är just nu intressant att få höra hur Falu Nyfikna Grubbelgrupp funderar eftersom vi har perspektiv som kanske skiljer sig en aning från andras? 

      Själv tror jag att det avgörande är en grundläggande öppen och tillåtande psykologi baserad på möjligheter och inte på "det går inte an". Idag är kanske inte "Falun/Dalarna" känd för en sådan inställning - utan mer för en sluten kontrollerande hållning? Det gäller åtminstone stora kommunala och landstingsstyrda organisationer? Detta kan naturligtvis vara detsamma som i andra kommuner/landsting, men det är inte det som är viktigt - det viktiga är om vi kan göra på att annat sätt! 

      Och OBS - detta i detalj har jag inte nån bra generell pejling på, utan jag baserar detta mest på erfarenheter och på diskussioner med människor som går och muttrar. Enligt min mening gäller det att tänka positivt och på möjligheter istället för att låsa sig i tankar som till exempel "dom andra är dumma"

      Vi måste förstå att vi konkurrerar med en i tidens anda "storstadsdammsugare" - alla storstäder växer så det knakar - resten av landet/länder töms. Det är som Peter Carlsson beskrev: Grycksbo töms på allt utom ett matställe och ett storköp. Samma med Slätta. Det ät Inte inbjudande, det är inte gemytligt, det är inte lockande.

      Vi i Falun måste ta till annorluna medel (inte tidsenliga) för att motlocka folk. Vad vill dom ha!? Vad vill vi ha!? Alla vill ha kul! Ha spännande kreativa liv där barnen/de sjuka/de äldre har det tryggt så vi andra kan "förverkliga oss själva". Well................ 

 

Mitt förslag på en grundinställning i våra förslag: 

      I Falun/Dalarna hjälper vi till - positiv anda - inget är omöjligt - här har du bra möjligheter att förverkliga dig själv och dina drömmar - här säger vi inte nej förrän det är alldeles omöjligt... och då hjälper vi dig att lösa knuten - om det alls går - vi jobbar för ekologisk hållbarhet - trygghet - de utsattas/de svagas/de behövandes/barnens och barnbarnens framtid...

      Hjälp till med listan: Plus och Minus och Framtidsprojekt. Plus: att marknadsföra. Minus: att rätta till. Framtidsprojekt: att locka. Komplettera efter egna tankar.

 

Exempel: Hur tänker en familj med ett 5-årigt barn och två föräldrar mellan 25-35 kring Falun som inflyttningsort/stannakvarort. OBS- Alla kommer att tänka ekonomi först och främst - och Bostad - och Jobb.........

 

Plus 

1. Ett sjukhus mitt i stan - trygghet

2. Flera skolor (hur fungerar dom?)

3. En högskola (hur hur fungerar den?)

4. Möjligheter att forska (CKF/Högskolan)

5. Massor med natur - Runn, skridskor, skidor, segling, fiske, bär, svamp.........

6. Massor med sportmöjligheter - Lugnet, Sörskog, Stångtjärn........

7. Rikt Musikliv (spännande)

8. Teater mitt i stan (nyfikenhet)

9. Museum mitt i stan (historia - trygghet - nyfikenhet)

10. Kyrkor mitt i stan (trygghet)

11. Nära till allt du behöver

12. Nära till fjällen (Sälen, Särna....)

13. Bra kommunikationer med Arlanda/Stockholm

14. osv osv

Minus

1. Falun har en av landets högsta kommunalskatter. Det kanske är inte så lockande med tanke på att pengarna används till hoppbackar?

2. Dalfolk har inte rykte om sig att vara lätta att komma nära?

3. Stela offentliga organisationer?

4. osv osv

Framtidsprojekt

1. Spårvägen   2. VM....   3. osv osv

 Fyll på/stryk efter behag Fnysande Grubblare.


Bernt Lindberg 26/3-14:

Jag är gärna med och försöker jobba för en spårväg, till en början Falun - Grycksbo, senare med utbyggnad till flera orter i omgivningen. Tidigare har jag gjort ett förslag till hur ett spårbundet nät med järnväg/snabbspårväg skulle byggas ut. Jag bifogar en fil. Ett sådant nät bör också styra utbyggnaden av tätorterna så att det blir enkelt att åka kollektivt.


Sedan runt år 2000 är jag med i ett forskningsprojekt som aldrig får annat än småpengar, trots att en hel radda med professorer är eller har varit inblandade. Det går ut på att från skogsråvara - flis, sågspån e d - i en katalys tillverka sorbitol på runt tio timmar. Katalysen sker i en metallbehållare utan lufttillträde och man får ut socker som lösning eller pulver. Sorbitol är mycket energitätt och lättare att hantera än vätgas. Ett fordon tankas med sorbitol som konverteras till vätgas precis före användningen i bränsleceller. De ger el till elmotorer. I väntan på sådan teknik kan man köra spårvagnar med batterier och därmed slippa stora investeringar i luftledningar eller induktion via nergrävda kablar. Nackdelen är att batterierna behöver snabbladdas någon halvtimme vid ändstationerna med hjälp av solceller, något man kanske kan acceptera som en övergångslösning och senare ett komplement. Med batteridrift skulle det gå snabbt att komma igång med Grycksbobanan.

 


Relevanta länkar:

Batteridrivna spårvagnar i München
Uruguay's Public Transport Goes Electric


(uppdaterad 26/3-14)